Publicitate Online

Cum spui povestea brandului tău?

Lucrul cert este că brandul tău are nevoie de o poveste pentru a deveni din ce în ce mai cunoscut și apreciat. Nu este vorba despre o poveste inventată sau cuvinte măiestrite, special alese pentru a lua ochii publicului. Povestea brandului tău trebuie să fie autentică și să comunice lucruri adevărate și chiar intime despre el. Este destul de intim să vorbești despre pasiunea care te-a adus să-ți construiești un business? Despre ce te face pe tine să te trezești dimineața oricât de greu ți-ar merge în afaceri? Destul de intim, nu?! Și chiar te facă vulnerabil în fața celorlalți, dar poate chiar acest lucru va place publicului tău.

Povestea brandului tău este povestea ta de viață, este ce ai înțeles tu din ce ți s-a întâmplat și cum ți-ai propus tu să faci din această lume o lume mai bună. Poate vrei să le creezi oamenilor experiențe mai bune: să-i îmbraci mai bine, să-i hrănești mai bine, să-i distrezi mai bine, să-i plimbi prin Cosmos… cu alte cuvinte să le oferi mai multă valoarea pentru o sumă de bani pe care ar fi putut-o da în altă parte, pentru un produs sau un serviciu similar.

Majoritatea antreprenorilor știu să facă business, dar nu știu să spună povești despre ei și despre afacerea lor. Sau consideră că nu au talent de povestitor și abandonează această parte esențială din comunicarea cu publicul lor. Poate ține și de mentalitate, educație, credințe. Noi nu prea ne ”lăudăm” cu ceea ce facem, din diferite motive: prejudecata că dacă spui înainte poate nu iese, teama de un eventual eșec ce trebuie mușmalizat, credința că lauda de sine nu miroase a bine, etc. Delimitându-ne de aceste opreliști care nu își au rostul într-o lume atât de matematică, povestea brandului cu sau fără talent scriitoricesc trebuie așternută pe hârtie (subînțelegându-se aici ”pe website”) și transmisă publicului vizat.

Fiind o lume a afacerilor ce are la bază schimburi comerciale, povestea brandului tău devine un instrument de vânzare. Clienților nu le place să li se vândă, dar cumpără cu inima (fără rațiune) de la oameni dragi, admirați, apreciați pentru că simt că au ceva în comun cu oamenii aceia. Loializarea se face pe termen lung între cei care se întâlnesc la jumătatea drumului, crezând în aceleași valori și împărtășind aceleași principii de viață. Tentația este mare să dăm exemple aici de mari branduri la care se înghesuie oamenii și se calcă în picioare pentru a pune mâna pe noul gadget sau noul produs anunțat că va fi pus în vânzare la o dată anume. Nu vorbim despre ei, pentru că ei sunt departe, și-au făcut bine treaba și sunt greu de ajuns din urmă. Vorbim despre branduri mai mici, start-up-uri sau afaceri care ar trebui să înceapă să înțeleagă că ”șasiul” cum ar zice Lorand Soares este același pentru toți, indiferent de cifra de afaceri.

Da, te-ai prins. Acest articol este persuasiv, vrea să te convingă să începi să comunici despre brandul tău. Vocea brandului tău trebuie auzită din ce în ce mai mult și mai consistent. De ce consistent?

Există mai multe modalități în care poți comunica despre brand și odată aleasă modalitatea potrivită pentru tine pe tonul respectiv comunici, nu mai schimbi pentru că debusolezi audiența. Trebuie să ții cont de un aspect fundamental în alegerea stilului de comunicare: publicul țintă. Dacă publicul tău țintă este reprezentat de persoane cu vârsta cuprinsă între 16- 18 ani comunici prietenos, funny, fără să pară că iei lucrurile prea în serios. Totul pare o joacă, o aventură, o distracție. Dacă publicul tău este format din bărbați cărora dorești să le vinzi reductoare industriale, atunci tonul vocii este mult mai profesional, serios, tehnic, uneori chiar ermetic.

Ai prins ideea? Adaptează-te la specificul afacerii tale, la publicul țintă mai ales și comunică într-un limbaj în care publicul tău comunică în viața de zi cu zi.

Exemple de stiluri de comunicare (brand voice):

  • Prietenos, cald, pasional (aceste branduri transmit în principal dorința de aventură, de a schimba lumea în bine, de-a te simți cool în pielea ta, de a fi tu însuți, de a scăpa de prejudecăți și a trăi la maxim viața): uite-te la Converse, Nestle, Cărturești, Chio, Oreo, Instagram, Zuzu, Zara, etc
  • Aprins, viu, dornic să schimbe lumea (aceste branduri țin cu tot dinadinsul să provoace standardele, ordinea lumii în care trăim, să impună o schimbare, să transforme trecutul): Apple are ca și motto provocarea status-quo-ului și a facut-o cu brio, Google, Coca-Cola, Harley Davidson, Disnay, Virgin, Tesla, Uber, Amazon, Viagra, Netflix,  etc.
  • Autentic (aceste branduri se lasă descoperite, te invită cu onestitate și sinceritate să le testezi, să le simți): Gerovital, PNK Casual, Luca, Pegas, Musette, Mobexpert, Ivatherm, Gusturi Românești și multe altele.

Cumva, dacă ar fi să simplificăm problema voice tone-ului și s-o pornim dintr-un loc, atunci secțiunea ”despre noi” ar fi foarte relevantă pentru subiectul nostru. Spre exemplificare, uite ce spune Virgin:

”We take pride in our customer service and we aim to make your holiday experience with us the best you’ve ever had. We’ve been arranging holidays since 1985 and are the largest, most successful transatlantic tour operator, and market leader for travel to the USA and the Caribbean [..] We’re passionate about creating the best holidays in the whole wide world and going that extra mile to make sure you get exactly what you want, the way you want it”.

sau Nike

” Our mission is what drives us to do everything possible to expand human potential. We do that by creating groundbreaking sport innovations, by making our products more sustainably, by building a creative and diverse global team and by making a positive impact in communities where we live and work”.

Aceste povești vorbesc despre filosofia brandurilor, despre principiile și valorile în care cred fondatorii lor și, în mod ideal, și oamenii care lucrează pentru ei. De ce este greu de exprimat povestea brandului? Pentru că e vorba de trăiri, de sentimente, de ceea ce nu prea poate fi exprimat în cuvinte, pentru că ceea ce simți în general nu are nicio logică. Alege să vorbești cât mai multși cât mai des despre brandul tău pentru că acest lucru îi dă greutate și valoare. Alege s-o faci cu sinceritate și autenticitate pentru a ajunge la inimile celor cu care vrei să ai legătură strânse pe termen lung. Oamenii se asociază pe bază de credințe comune, de valori în care cred și pe care le împărtășesc acum mai ușor ca niciodată cu ajutorul tehnologiei.