Publicitate Online

Cum ajungi cu restaurantul în topul căutărilor online

Deţinerea unui afaceri de tip restaurant nu mai este atât de facilă precum era cu mulţi ani în urmă. Nivelulul concurenţial este din ce în ce mai ridicat, diversificarea modurilor de satisfacere a nevoilor clienţilor este o componentă esenţială în asigurarea unui nivel sporit de popularitate, iar fidelizarea clientelei reprezintă un aspect esenţial pentru a-ţi asigura existenţa pe termen lung. În astfel de condiţii, cum se poate realiza o campanie online care să-ţi crească nivelul de popularitate şi să-ţi ofere avantajele unui brand?

Stabileşte-ţi un plan de marketig bine documentat

Încă din faza în care ţi-ai propus să-ţi deschizi un restaurant trebuie să stabileşti în mod clar care sunt direcţiile pe care doreşti să le urmezi. Stabileşte-ţi un plan de acţiune în care să-ţi setezi profilul restaurantului uitându-te puțin cu coada ochiului și la concurență, dar și la recenziile plasate pe site-urile de specialitate (unde o să apari şi tu mai târziu). Componenta de marketing este foarte importantă, aşa că ţine cont de tot ceea ce are legătură cu acest domeniu, astfel încât să reuşeşti să demarezi cât mai bine încă de la început. Documentează-te şi trasează-ţi direcţiile, respectând planul întocmai, astfel încât, la final, poziţia ta să fie cel puţin între primele 3 din topul căutărilor Google pe segmentul “restaurante de top”.

Site-ul restaurantului – punctul de pornire în construirea unui brand puternic

Primul lucru este să faci cont pe Google My Business, ca să poți fi găsit și localizat de viitorii clienți. Începe o acţiune de marketing digital de promovare de tip încrucişat, în care să plasezi conţinut original pe site-urile frecvent vizitate de către potenţialii clienţi şi pe blogurile culinare sau ale unor persoane care sunt percepute ca influenceri în acest domeniu. Asigură-le acestora posibilitatea de a lua masa în restaurantul tău şi de a lăsa recenzii, care să te ajute să-ţi promovezi afacerea.

Punctul sensibil este Site-ul restaurantului. Foarte puțini dintre proprietarii restaurantelor cu care am stat de vorba de-a lungul timpului pentru a le promova afacerea acordă importanța cuvenită acestui element esențial. În general, proprietarii de restaurante consideră site-ul un pion pe tabla de șah, care trebuie să existe, dar nu are un rol principal. Noi spunem că site-ul este regina de pe tabla de șah și atunci când îți creezi un site, gândește-te că acolo este cartea ta de vizită, prima interacțiune cu clienții din mediul online și că de această primă impresie depinde soarta business-ului tău. Totul pornește și are strânsă legătură cu site-ul: reclama, review-urile pozitive, rezervările de mese, etc.

Reclama – pentru a te promova în Google Adwords trebuie să știi că una dintre componentele care contează atunci când primești scor de calitate de la Google este site-ul, mai precis design-ul site-ului, funcționalitățile, calitățile de user friendly. Nici ție nu ți-ar plăcea să mergi la un magazin fizic și să nu vezi o logică a aranjării mărfii sau să nu vezi cabina de probă, casa de marcat, culoarul de ieșire, etc. Nu ai cumpăra nimic, nu? La fel este și cu site-ul. Cu cât ai un site mai bun și o campanie Google Adwords bine organizată, cu atât reclama te va costa mai puțin și vei avea clienți mai mulți.

Review-urile pozitive – oamenii care au interacționat cu site-ul tău, și-au făcut o impresie și au ajuns în final să facă o rezervare, au făcut cam tot ce se poate face momentan online. După aceea, are loc contactul direct cu restaurantul ( servirea, mâncarea, atmosfera, etc.), care le place sau nu le place. Poate vor vrea să scrie despre ce au trăit acolo ca experiență. Acum iar intervine online-ul. Doar 2 categorii de oameni scriu review-uri din proprie inițiativă: cei foarte incântați și mulțumiți și cei foarte deranjați/ nemulțumiții. În ultimii ani, oamenii aleg un brand sau altul și după ce citesc review-urile clienților restaurantului respectiv, ale influencer-ilor, dar mai întreabă și prietenii, pentru a lua cât mai multe informații despre local. Prin urmare, prezența online trebuie să fie impecabilă.

Toate preparatele au nevoie să beneficieze de poze cât mai frumoase, executate de către un fotograf profesionist şi care să pună în valoare măiestria bucătarului. Mulţi dintre clienţi se hotărăsc atunci când văd mâncarea, aşa că acesta este un punct foarte bun în a-ţi construi brandul. Aminteşte-ţi că nivelul concurenţial este foarte ridicat şi că trebuie să ieşi în evidenţă comparativ cu ceilalţi, aşa că încearcă să adaugi ceva în plus întotdeauna, atât în ceea ce priveşte conţinutul, cât şi modul în care te promovezi.

Ataşează site-ului un blog culinar în care vor fi postate săptămânal diverse reţete sau chiar modul de preparare al propriilor meniuri. Întreg conţinutul postat aici trebuie să fie uşor de lecturat şi mai degrabă să se orienteze pe videoclipuri şi pe componenta multimedia. În mod normal trebuie să inserezi şi o secţiune de discuţii şi comentarii, precum şi butoane către paginile restaurantului de pe reţelele de socializare. Este foarte important ca să-ţi îndemni vizitatorii să-şi exprime părerea pe site-urile de recenzii aşa cum este Tripadvisor.

Optimizarea site-ului pentru dispozitivele mobile constituie un alt punct esenţial pentru a-ţi creşte popularitatea online. Marile restaurante au 3 site-uri diferite pentru cele 3 categorii de dispozitive: desktop, tabletă, mobil, pentru că diversele categorii de public obișnuiesc să folosească mai des pentru anumite activități online unul dintre cele 3 device-uri. Mai mult decât atât, restaurantele cu ștaif sau cele care aspiră să devină cu ștaif își construiesc site-uri custom, originale, după specificațiile lor, astfel ca designul să fie unic. Google apreciază această inițiativă și propulsează site-urile respective, fără prea mult SEO.

 

 

Reţelele sociale oferă restaurantului un plus de valoare

Potenţialii clienţi sunt conectaţi la reţelele de socializare, iar un simplu check-in în restaurantul tău poate adună foarte multe vizualizări într-un termen foarte scurt. Este foarte uşor pentru Google Adwords şi Facebook AdWords să plaseze reclame şi bannere pentru toţi aceşti clienţi potenţiali. În ceea ce priveşte pozele, Instagram este locul ideal de unde să-ţi atragi clienţii, în condiţiile în care această platformă a devenit populară şi în Romania.

Email marketingul şi noutățile despre meniu , evenimente și altele

Plasarea unor “call to action” către newsletter sau plasarea unor butoane rapide prin care aceştia pot să se aboneze sunt o opţiune care trebuie luată în calcul pentru a-ţi lărgi baza de clienţi. În plus, crearea unui landing page în care să colectezi informaţii despre clienţi în schimbul oferirii unor reţete originale sau marcă înregistrată a restaurantului vor creşte nivelul de interes din partea acestoara. Nu trebuie uitat nici faptul că se pot oferi cupoane de reduceri sau gratuite la restaurant în schimbul furnizării de date, aşa că o să ai parte de foarte mulţi clienţi dacă ştii cum să-i atragi.

Clienţii trebuie să fie conectaţi la restaurant tot timpul

Un restaurant care este foarte activ la nivel online îşi va câştiga clientela pe termen lung. Trebuie să-i reaminteşti clientului mereu că exişti, aşa că atrage-l în tot felul de jocuri interesante sau oferă-i diverse videoclipuri cu membrii restaurantului în acţiune, în timp ce pregătesc diverse preparate. Clientul trebuie atras în mod complet, iar fidelizarea acestuia îţi va garanta obţinerea de profit şi continuitatea în afaceri. Un restaurant are multiple modalităţi de exprimare în mediul online, de care trebuie să profite pentru a-şi creşte atât popularitatea, cât şi baza de clienţi.

Programele de loialitate sunt una dintre modalităţile prin care poţi atrage şi mai mulţi clienţi. De asemenea, alăturarea restaurantului cu diverse branduri din care activează fie în domenii conexe (vinuri, furnizare de preparate din carne, etc.), fie în domenii care nu au legătură (companii care sponsorizează diverse evenimente culinare, etc.) sub forma programelor de afinitate îţi va spori popularitatea online şi va atrage un număr crescut de clienţi şi vizitatori. Poţi obţine trafic şi din integrarea codurilor QR pe reţelele de socializare, astfel încât aceştia să devină interesaţi. Aceste coduri pot oferi videoclipuri cu recomandări de vin, de exemplu, ceea ce îi va reaminti clientului în mod sigur de restaurant.

Promovarea online – eficienţă dublă faţă de promovarea tradiţională!

Chiar dacă nivelul impactului poate fi mai mare la nivel de promovare tradiţională (outdoor, reclame la radio şi Tv, etc.), ponderea mediului online este în creştere şi îţi oferă siguranţă pe termen lung. În plus, raportat la costuri, promovarea online are beneficii mult mai mari, în sensul că plasarea de reclame în mediul digital este net inferioară în ceea ce priveşte preţurile celor de tip outdoor sau Tv. O reclamă pe TV rulează la anumite ore, pe anumite intervale orare, fără a se adresa unui public specific, ceea ce reduce în mod clar nivelul de targetare pe care-l poţi obţine în mediul online.

De multe ori, mare parte din atragerea de clienţi se datoareaza plasării de conţinut video pe canalele Vimeo şi Youtube. Poţi chiar să creezi un streaming live din restaurant şi să atragi clienţi prin intermediul acestei modalităţi de prezentare. Aici poţi să prezinţi testimoniale în direct, să le arăţi celor care te urmăresc diverse reţete sau o incursiune în diverse secţiuni ale restaurantului, poţi să desfăşori programe de gătit interactive şi-ţi poţi extinde capitalul de popularitate. De aceea, mediul online este atât de eficient în ceea ce priveşte modul de interacţiune cu clienţii şi nivelul de feedback din partea acestora.

Distribuirea de recenzii pozitive, crearea de profiluluri de afaceri pe diversele platforme de tip Linkedin, Yahoo, Facebook, Google + şi alăturarea variatelor grupuri cu interese comune din mediul virtual va genera o multitudine de posibilităţi de a creşte în popularitate. Având la dispoziţie atât de multe moduri de dezvoltare, pentru un restaurant este foarte uşor să-şi construiască o reputaţie online foarte rapid. La fel de facil este şi să-şi păstreze reputaţia şi să tindă către crearea unui brand.

Deschiderea unui restaurant trebuie să se facă atât offline, cât şi online, mai ales că mediul digital influenţează tot ceea ce are legătură cu industria culinară. Românii sunt din ce în ce mai pasionaţi de tot ceea ce are legătură cu bucătăria, de aceeea, numărul celor care mănâncă la restaurant este în creştere. Utilizează în favoarea ta aceste avantaje şi transformă-ţi restaurantul într-unul dintre cele mai cunsocute şi populare locaţii din mediul offline şi online.